Puuhelmet uudessa valossa / New wooden pearls

Kävin eilen illalla Aarikka – Iloa 60 vuotta! -näyttelyn avajaisissa Design Forum Showroomilla, ja esillä oli monta varsin herkullista prototyyppiä. Ehdin hetken juttelemaan suunnittelijoiden, Anu Penttisen, Aamu Songin ja Johan Olinin kanssa ja kuulin vähän mielenkiintoisten tuoteprotojen taustoja. Aarikan suunta on todella hyvä – sisustus- ja käyttötuotteisiin laajentaminen on aina hyvä juttu. Paitsi onhan Aarikka tietenkin menneiltä vuosilta tehnyt tutuksi upeat peltipurkit ja tarjottimet.

Yksi omien opiskeluaikojen jänskimmistä hetkistä oli kun Kaija ja Pauliina Aarikka tulivat koulullemme katsomaan meidän muotoilijaopiskelijoiden ehdotuksia Aarikan uusiksi tuotteiksi, ja ne esiteltiin heille henkilökohtaisesti. Jännitti ihan sikana! Mun suunnittelema vanerinen tarjotin, jossa oli kaksi paikkaa mukille tai kahvikupille, ei kuitenkaan tullut valituksi tuotantoon. Mut vieläkin oon sitä mieltä että haluaisin Aarikalle uudestaan tarjottimia.

Toivottavasti tällä porukalla on parempi flaksi, ja ainakin Anu Penttisen suunnittelema riippuvalaisin on saanut tuotannolta vihreää valoa. Jäämme odottelemaan sen saapumista kauppoihin. Puukannellinen lasiastia on vielä protovaiheessa, ja minä ainakin toivoisin että se saisi elämän Aarikan valikoimassa. On meinaan todella upea tuote.

aarikka_anupenttinen_lranupenttinen_aarikka_lr aarikka_2_lr aarikka_valaisin_lr

Coston pipot saivat puuhelmitupsut.costo_aarikka_lraarikka_60v_lr aarikka_1_lr

Aamu Song ja Johan Olin suunnittelivat puuhelmistä valaisinsarjan, johon ihastuin myös välittömästi. Puuhelmistä ja kuminauhasta tehty pallo kietaistaan simppelisti polttimon ympärille. Tästä kohkasin heti meillä kotona, että näitä on saatava meillekin. Toivon todellakin että nämä tulisivat tuotantoon, pliiiiis Aarikka.

Toivotan omasta puolestani Aarikalle hyvää 60-vuotissynttäriä ja suunta näyttää jatkuvan varsin hyvänä tulevaisuudessa – paljon onnea!aamusong_johanolin_aarikka_lraarikka_valaisin_2_lrAarikka – 60 years with joy! Exhibition open until 16 November at Design Forum Showroom, Erottajankatu 9B, Helsinki

Suuri Blogitutkimus 2014 / Blog research 2014

Terkkuja Suuren blogitutkimuksen julkistamistilaisuudesta, joka pidettiin tänään Helsingissä Hotelli Kämpissä. Aihe kiinnosti todella paljon, sillä osallistujille varatut 150 paikkaa olivat täyttyneet heti ensimmäisenä ilmoittautumispäivänä. Aller Media, johon siis Divaaniblogitkin kuuluu, teetti mittavan tutkimuksen bloggaamisesta, blogien lukemisesta, kaupallisista yhteistöistä ja kaikesta mikä blogeihin tänä päivänä liittyy. Tutkimuksen toteutti asiakasymmärrystoimisto Kopla. Olin siis tilaisuudessa mukana kertomassa bloggaajan näkökulmasta siitä, mikä on onnistunut sisältöyhteistyökampanja ja miten sellainen tehdään. Pääpaino on siinä, että mielipiteen pitää olla aito.

Suuri blogitutkimus näyttää, että blogeista on tullut ammattimaisempia ja bloggaajat koetaan mielipidevaikuttajina entistä enemmän. Myös hyvin kirjoitetulle tekstille ja perustelluille mielipiteille on kysyntää.

Olen tällä hetkellä itse blogannut 3,5 vuotta ja blogimaailma on kyllä muuttunut näiden vuosien aikana. Bloggaamisesta on tullut itselleni työtä (siis todella mukavaa sellaista), josta saan myös pientä palkkaa. Teemme myös kaupallista yhteistyötä niiden brändien kanssa, joista aidosti pidämme. Blogeista on tullut media perinteisten medioiden rinnalle, ja me olemme tämän median työntekijöitä ja yrittäjiä. Meidän mediamme sisältää vapaiden kirjoittajien mielipiteitä ja kuvia, ja silloin tällöin meiltä tilataan mielipiteitämme myös kaupallisiin yhteistöihin. Olemme täysin vastuussa omista sisällöistämme ja omistamme niiden tekijänoikeudet.

Olen ollut tosi iloinen siitä, että yritykset ovat vihdoinkin alkaneet arvostaa työtämme ja osanneet budjetoida blogiyhteistyön osaksi markkinointibudjettia. Toki moni varmasti kirjoittaa tuotteesta pelkällä tuotelahjapalkalla, mutta ammattibloggaajat (joita ei itse asiassa Suomen kokoisessa maassa niin kovin montaa ole) eivät yksinkertaisesti pysty ruokkimaan perhettään kassillisella keittiötarvikkeita tai kosmetiikkaa. Bloggaaminen on kovaa työtä, jonka ammattimaisesta tekemisestä kuuluu saada palkkaa. Blogiyhteistyöt brändien kanssa ovat vielä alussa, ja uskon että sisustusbloggaajilla, ja muillakin, on paljon annettavaa yrityksille muutenkin kuin bloginäkyvyyden antamisessa. Yritykset, ottakaa rohkeasti bloggaajia mukaan tuotekehitykseen ja -suunnitteluun, markkinoinnin suunnitteluun tai vaikkapa yrityksen uuden ilmeen luomiseen! Täällä läppisten ääressä on aika lahjakkaita visuaalisen ja luovien alojen ammattilaisia.

suuri_blogitutkimus_3

Tutkimukseen haastatellut bloggaajat antoivat seuraavia toiveita markkinoijalle. Itse olen samaa mieltä. Perehdy blogiin ja bloggaajaan, anna selkeä briiffi mutta vapaus tuottaa omannäköistä sisältöä. Luota ammattitaitoon.suuri_blogitutkimus_4

Blogitutkimuksessa haastateltiin 1000 suomalaista blogien lukijaa, ja tässä näkyy mitkä aiheet minkäkin ikäisiä lukijoita kiinnostaa. Tämän mukaan sisustusblogeja luetaan juuri siinä iässä, jossa kotia sisustetaan, tehdään paljon hankintoja koko perheelle ja ehkä rakennetaan taloa.suuri_blogitutkimus_1

Mielenkiintoista tietoa ovat myös lukijoiden mieltymykset ja käytännöt blogeja luettaessa. Itse seuraan blogeja lähes päivittäin, viikottain luen n. 10 – 20 eri blogia, mikä on vähän keskivertoa enemmän. Vain 8 % lukijoista kommentoi itse, mutta 63 % lukee kommenttikeskusteluja. Olin myös yllättynyt tuosta vastauksesta, että valtaosa on seurannut blogia pisimmillään vain puoli vuotta tai vähemmän. Itse olen seurannut useaa blogia 4-5 vuotta jo. Kuinkas te, oletteko seuraanneet Kettukarkkia yli puoli vuotta?suuri_blogitutkimusHerättääkö tutkimus ajatuksia? Kommentoikaa (tekin 92 % lukijoista)!

Lue täältä kokonaisuudessaan Suuri Blogitutkimus 2014.

Aller Media made a very large blog recearch together with Finnish Kopla. All the slides: Kopla.

Alina Piun lämpöiset / New from Alina Piu

alinapiu_tuubi_lr alinapiu_2014_lr

Odotinkin jo mitä Pauliina Leistiltä on tulossa tänä syksynä uuteen mallistoon, ja nyt uutuudet ovat tilattavissa Alina Piun nettikaupassa. Alina Piu on siis Suomessa valmistettu neulemallisto, joka on ihanan pehmeää ja hyvälaatuista villaa. Tilasin viime keväänä meillekin kaksi pipoa (noita pitkulan mallisia), ja ovat todella ihanan näköisiä ja mukavia päässä. Materiaalin laatu on sellaista, ettei ole todellakaan mitään tusinakamaa. Mallistosta löytyy sekä aikuisten että lasten kokoja. Nyt tuo harmaa tuubihuivi vähän kutkuttelisi. Vinkkaan näistä tosi mielelläni muillekin myös siitä syystä, että haluan tukea suomalaisia pienyrittäjiä ja eettistä tuotantoa.alinapiu_tuubihuivi_lr alinapiu_uutuuksia_lr

Tässä kuva meidän tirppanasta Alina Piun pipo päässä. 
alinapiu_hattu_lr

Great new designs from Finnish Alina Piu by Pauliina Leisti.

Photos except the last one: Alina Piu

Iloinen tunnustuksesta / Getting a small award

kettukarkki_iittalavalokuvakilpailuKiitoksena Divaanibloggareiden kanssa tehdystä sisustustuotekamppiksesta (Iittalan syksyn sisustustuotteet kodissamme) me mukana olleet bloggaajat saimme Iittalalta kutsun rennolle brunssille. Saimme kutsua mukaamme myös ystäväbloggaajat, ja minun mukanani oli Cosy Home -blogin Saija. Iittalan uuden Aitio-hyllyn muotoilija Cecilie Manz kilpailun tuomarina oli valinnut minun kuvani parhaaksi sisustuskuvaksi. Tuntui tosi kivalta saada vähän tunnustusta työstä, tämä kuvaaminen ja bloggaaminen kun on vähän sellaista yksin puurtamista.

Myös ystäväbloggaajille oli annettu stailaus- ja kuvaushaaste Aitio-hyllystä, ja Cecilie valitsi heidän joukostaan voittajaksi inspiroivan säilytyskuvan, jonka oli kuvannut Home via Laura -blogista Laura.

Cecilie Manz – the designer of Iittala Aitio shelves – chose my basket photo as a winner. The competition ”The best interior photo” was between the Divaani bloggers who made the campaign for Iittala last month. I was so happy to get a small award.

Viisi väriä: pihka / Five colors: pihka

arabia_verkko_ruutu Brown_jarsarabia_verkko iittala_leimuSuhteeni ruskeaan väriin seilaa välillä Ei missään tapauksessa ja Suklaassa jees. Mutta kun tarkemmin asiaa miettii, pihkanruskea on kuitenkin säilynyt jo vuosia yhtenä lemppareista, nimenomaan lasin värinä. Otin vastaan Modernisti Kodikkaan -blogin Kertun värihaasteen, jossa kuvataan viitenä eri päivänä viisi kodista löytyvää väriä. Meillä on kyllä aika värikäs koti, muttei ehkä mitään tiettyä väriä ole toista enemmän, ja olin utelias vähän itsekin miettimään että mistä väreistä oikeastaan meillä pidänkään. Aloitin tästä pihkanruskeasta, koska ruskea väri on itselleni todella haastava ja vaikeasti sulateltava.

Pihkaa meiltä löytyy jo vuosien ajan keräämästäni Arabian Verkko-sarjasta, Iittalan Jars-purkeista ja Leimu-valaisimesta. Nämä ruskeat Jarsit olivat ne ensimmäiset ja alkuperäiset tuon purkkisarjan värit yhdessä tummanvihreän ja mustikansinisen kanssa. Tuo korkea pastapurkkihan ei ole ollut tuotannossa enää vuosiin, joten hyvä että tein hankinnat heti ensimmäisestä aallosta.

Haaste lähtee eteenpäin Marialle Diagnoosi: sisustusmania -blogiin! Maria on muuten ihan huipputyyppi, ja jos ei blogi vielä jostain syystä ole tuttu niin nyt viimeistään kannattaa mennä inspiroitumaan jos pidät vanhoista esineistä ja rohkeista tuunauksista.

The first color I’m presenting from our house is amber brown. My on-off-relationship with color brown changes if I have chocolate or not, but the yellowish amber I like alot, especially in glass products. These stuff are Arabia plates and Iittala Jars and Leimu lamp.